به گزارش می متالز، سه سهم مزبور به دنبال رشد بیش از 50 درصد متوقف شدهاند و انتظار برای شفافسازی در خصوص میزان افزایش سرمایه وجود دارد. این در حالی است که شمارش معکوس برای انتشار اطلاعیه کدال ایرانخودرو نیز به گوش میرسد.
شاخص صنعت خودرو از ابتدای سال 98 تاکنون رشدی نزدیک به 260 درصد را به ثبت رساندهاست. طی هفتههای اخیر بار دیگر نمادهای خودرویی در کانون توجه معاملهگران سهام قرار گرفتهاند. گروه سایپا به دنبال رشد بیش از 50 درصد قیمت در 15 روز متوالی متوقف شدهاند و انتظار برای پاسخ به سوالات کنفرانس مطبوعاتی وجود دارد. در حالی انتظار برای انتشار اطلاعات حاصل از کنفرانس مطبوعاتی وجود دارد (پاسخ شرکتها به سوال معاملهگران سهام) که بعضا به گوش میرسد این شفافسازیها میتواند با انتشار گزارش توجیهی افزایش سرمایه این گروه همراه باشد. البته این شایعات به هیچعنوان قابل استناد نیست و همچنان انتظار برای شفافسازی در این خصوص از سوی شرکتهای گروه سایپا وجود دارد.
**تکمیلی: نماد «خساپا» اطلاعات حاصل از کنفرانس اطلاعاتی را راس ساعت 18:15 بر روی کدال قرار داده است. در این شفافسازی سایپا تاکید کرده است که افزایش سرمایه این شرکت از محل تجدید ارزیابی زمین، ساختمان، ماشینآلات و سرمایهگذاریهای بلندمدت خواهد بود. همچنان توضیحی در رابطه با میزان افزایش سرمایه و زمان دقیق ارائه پیشنهاد هیئت مدیره داده نشده، اما به صورت ضمنی اشاره شده است که شرکتهای سرمایهپذیر در فرآیند افزایش سرمایه مقدم بر شرکت اصلی خواهند بود.
به هر حال اگر حتی گزارش توجیهی منتشر نشود یکی از سوالات اصلی که احتمالا در کنفرانس مطبوعاتی مطرح شده است میزان احتمالی افزایش سرمایه شرکت است. در چنین شرایطی توجه معاملهگران به کدال جلب شده است که آیا اطلاعاتی که بر روند قیمتی سهم اثرگذار باشد را میتوان در اطلاعات حاصل از کنفرانس مطبوعاتی پارسخودرو، زامیاد و همچنین سایپا پیدا کرد.
امروز در غیاب سه سهم اثرگذار بالا و با یکهتازی سهام زیرمجموعه ایرانخودرو، این گروه ارزش معاملات سنگینی را تجربه کرد. در چنین شرایطی و با توجه به رشدهای اخیر با بازگشایی سهام گروه سایپا بعید نیست که ارزش معاملات این گروه از 500 میلیارد تومان نیز تجاوز کند. این موارد در کنار یکدیگر انتظار برای انتشار اطلاعیههای خودرویی در سامانه کدال را پررنگ کرده است.
اما شنیدهها از ایرانخودرو از تلاش همهجانبه شرکت برای فراهم آوردن میزان افزایش سرمایه بیش از 2500 درصدی حکایت دارد تا زیان احتمالی تا پایان سال 98 را نیز پوشش دهد؛ منظور این است که حتی با زیان سهماه زمستان نیز این شرکت بار دیگر مشمول ماده 141 قانون تجارت نشود. اما اینکه این شایعات تا چه به واقعیت نزدیک باشد را تا انتشار اطلاعیه در سامانه کدال نمیتوان ارزیابی کرد. زیان ایرانخودرو تا پایان آذر به بیش از 16 هزار میلیارد تومان رسیده است و باید منتظر ماند که عدد دقیق افزایش سرمایه به چه میزان خواهد بود. برخی از اعداد بین 2500 تا 3000 درصد در اولین افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی ایرانخودرو میگویند که به هیچعنوان قابل اتکا نیست و برخی نیز انتظار برای انتشار گزارش توجیهی افزایش سرمایه ایرانخودرو در هفتههای آتی و تا هفته نخست اسفند را مطرح میکنند. در چنین شرایطی که اما و اگرها در قبال سهام خودرویی به اوج رسیده است باید منتظر رویه آتی قیمت سهام خودرویی بود.
بار دیگر تاکید میشود که شنیدههای بالا را نمیتوان مبنای تصمیمگیری قرار داد و حتی ممکن است امشب نیز پاسخ سایپا و دیگر همگروهیها به کنفرانس مطبوعاتی روی کدال قرار گیرد و شایعات موجود رنگ ببازد با این حال نیمنگاهی به شایعات درون بازار با توجه به اثرگذاری بر قیمت سهام مورد توجه خواهد بود. در این میان پس از رشد عجیب سهام خودرویی بعضی نیز گامهای پایانی این نمادها را در مسیر صعودی میشمرند.